Už jste někdy slyšeli otřepanou frázi „obal prodává“? Jinak tomu není ani v rámci expo eventov, výstavišť nebo nejrůznějších akcí, kde se prezentují produkty nebo služby mnoha značek. Pokud se podobných událostí pravidelně účastníte, případně se na jednu takovou chystáte poprvé, mělo by vás zajímat téma jak si navrhnout výstavní stánek. Právě prostor, ve kterém budete promovat vaše portfolio, dokáže zaujmout kolemjdoucí, odlišit vás od konkurence a ve výsledku i prodat.
Co je třeba vědět ještě před samotným návrhem?
Cena výstavního stánku se do značné míry odvíjí od velikosti výstavní plochy. Úplně první informací, kterou potřebuje firma realizující výstavní stánky slyšet od potenciálního klienta ještě před samotným návrhem, je velikost výstavního prostoru. Většinou se plocha udává v metrech – například 5 x 10 m. V této souvislosti je však nesmírně důležitá také informace o počtu otevřených stran. V zásadě rozlišujeme 3 základní typy výstavních stánků podle počtu otevřených stěn:
-
Výstavní stánek ve tvaru U – 1 otevřená stěna
-
Výstavní stánek ve tvaru L – 2 otevřené stěny
-
Výstavní stánek s jednou zadní stěnou – 3 otevřené stěny
Jelikož naprostou většinu nákladů na stánek tvoří jeho konstrukce a potisk, bude realizace výstavního stánku ve tvaru U o rozměrech 5 x 10 m nákladnější než například výstavního stánku s identickou plochou, ale pouze s jednou zadní stěnou.
„Zlatou střední cestu představuje výstavní stánek ve tvaru L, který je mezi zákazníky nejpopulárnější, nejběžnější a nejžádanější. Díky dvěma obrandovaným stěnám působí mnohem elegantněji a profesionálněji než stánek s jednou stěnou a zároveň je cenově dostupnější než výstavní stánek ve tvaru U,“ vysvětluje Rastislav Prosuch, odborník v oblasti výstavních stánků.
Jak si navrhnout výstavní stánek podle zaměření značky
Po ujasnění rozměru a tvaru výstavního stánku přichází řada na domyšlení všech ostatních detailů – od poliček a pultíků přes stolky a infopanely až po různé typy osvětlení a oddechové zóny. V této etapě je třeba zvážit zaměření značky, resp. firmy, která bude výstavní stánek využívat.
Výstavní stánek pro firmy prodávající produkty
Když firma prodává hmotné produkty, její výstavní stánek musí bezpodmínečně obsahovat police a různé zapuštěné nebo vysuvné prvky, které poslouží jako výstavní plocha. Samo o sobě to však nestačí. Taková výstavní plocha musí být vybavena vhodným osvětlením. Vystavené produkty, které nejsou osvětleny, jako by ani nebyly vystaveny. Doslova a do písmene se ztratí v zářích reflektorů vaší konkurence. A neplatí to jen pro šperky a doplňky, které se po osvětlení poutavě třpytí. Osvětlení je nutností i u jiných produktů, například bot, parfémů, výživových suplementů a podobně.
Výstavní stánek pro firmy nabízející služby
V případě, že firma nabízí služby, lze s výstavním stánkem „vyhrát“ ještě více. Nezbytností jsou informační kanály, například na prezentačních pultech nebo promo stolcích. Musíte si totiž uvědomit, že když lidé přijdou k výstavnímu stánku, potřebujete je k sobě nějakým způsobem nasměrovat. A právě s tím mohou pomoci různé interaktivní body jako infopanely nebo obrazovky. Dokonce, skvělou volbou může být i oddechová zóna v podobě nějaké rohové/zadní místnosti, kde můžete nerušeně konverzovat s někým, kdo má zájem o vaše služby (pokud například nabízíte cestovní zájezdy, zážitkové dárky a podobně).
Připravte si marketingový plán výstavního stánku
Bez ohledu na to, zda plánujete prezentovat produkty nebo služby, musíte mít předem připravený marketingový plán vašeho výstavního stánku. Pointou je docílit, aby měl člověk procházející kolem výstavního stánku zájem nahlédnout dovnitř a dozvědět se více o nabízených produktech, resp. službách. Právě v tomto směru jsou důležité interaktivní body, ukázky produktů, pěkná grafika, infopanely, chill out zóny a podobně. Návštěvník výstavního stánku bude tak mnohem déle interagovat se značkou a vnímat větší množství informací. Případně si udělá nějaké fotky, které dá na sociální sítě. Firma tak automaticky „získává“ marketing zdarma.
Pokud nemáte připraven žádný marketingový plán, jak přilákat zákazníky do svého výstavního stánku a udržet je v něm, měli byste se nad ním zamyslet. Jaké máte možnosti? Jak dokážete zapojit své produkty nebo služby do přímé interakce se zákazníkem? Jaké kroky podniknete, abyste návštěvníky k sobě nejen přilákali, ale také si je udrželi?
„Firmy prezentující mobily nebo jiná technická zařízení dokáží zákazníkům umožnit jejich reálné vyzkoušení. Společnosti, které nabízejí videohry, umí nalákat návštěvníky výstaviště na jejich hraní. A značky promující cestovní zájezdy zase mohou vzít potenciální zákazníky na virtuální prohlídky jejich cílových destinací. Možností je skutečně nespočet. Fantazii se v marketingu meze nekladou,“ prozrazuje rady z praxe Rastislav Prosuch.
Odlište se od konkurence moderním výstavním stánkem
Většina výstavních stánků se skládá z panelových řešení. Moderní výstavní stánek se vyznačuje snadnější přenositelností a nižší hmotností než starší typy. Firma si tedy nemusí na jeho přenos najímat dodávku – výstavní stánek lze převážet i v osobním automobilu. Navíc se mnohem snadněji instaluje.
„V minulosti sestávaly výstavní stánky z obrovských kusů, například ze dřeva. K jejich montáži bylo zapotřebí několik pracovníků, kteří museli dát výstavnímu stánku finální podobu. A samozřejmě také na jeho opětovnou demontáž po skončení výstavní akce. Dnešní výstavní stánky lze nainstalovat do požadované formy během pár minut,“ dodává Rastislav Prosuch, odborník v oblasti výstavních stánků.
Kromě toho moderní výstavní stánky nabízejí přímo nekonečnou škálu možností, jak se odlišit od konkurence – zaoblené rohy některých částí stánku, stříšky, zmiňovaná osvětlení a podobně.
Doporučení na článek: Přečtěte si 8 tipů, jak navrhnout poutavý výstavní stánek.
Chci výstavní stánek: Co je třeba udělat?
Jak jsme popisovali o něco výše, v první řadě musíte znát rozměr výstavní plochy, kterou budete mít na expo akcí k dispozici. Pokud náhodou nemáte představu o typu výstavního stánku, resp. jeho tvaru (počet otevřených stěn), žádný problém. Stačí nás jen kontaktovat a společně přijdeme na ideální řešení pro vaše potřeby.
V rámci prvotních návrhů se ale raději vyvarujte AI generátorům. Ve většině případů se jedná o ukázky stánků, které se ve skutečnosti nedají vyhotovit. Naopak nám může pomoci váš orientační rozpočet na výstavní stánek, reálná představa o grafice (resp. její přípravě) a v neposlední řadě dostatek času. Počítejte s tím, že realizace výstavního stánku zabere v závislosti na jeho celkových rozměrech 1 až 2 měsíce.
Tip na závěr: Alternativou klasických výstavních stánků mohou být nafukovací stany, které jsou vhodné nejen do exteriérů, ale i interiérů. Ve vnitřních prostorách a show roomech se pod ně zvyknou umisťovat například auta. Samozřejmostí takové nafukovací reklamy je možnost potisku, snadná instalace a snadný přenos.