„Šance, že půjdete do obchodu pro bochník chleba a odejdete pouze s bochníkem chleba, je tři miliardy ku jedné.“ Slova humoristky Ermy Bombeck ilustrují, jak prodejci a jejich marketing ovlivňují nákupní chování spotřebitelů, a tím i jejich rodinné rozpočty.
Říkáte si, že jsou to vaše peníze a vy si můžete vybrat, co si v obchodě koupíte? Samozřejmě, musíte se však rozhodnout předtím, než odejdete z domu. V opačném případě pravděpodobně podlehnete marketingu prodejce a impulzivně koupíte to, co ve skutečnosti nepotřebujete. Důsledkem je plýtvání potravinami i financemi.
Řešení nabízí nákupní seznam – ať už psaný, v mobilu, nebo vytištěný. Pokud se ho naučíte sestavovat a používat s rozumem, bude to nejkratší cesta k ekonomičtějšímu a ekologičtějšímu nakupování potravin. V následujících řádcích si o tom povíme více.
Psychologie barev a nakupování
Výběr barev při tvorbě obalů není náhodný. Je výsledkem propracované strategie s důrazem na použití těch správných barevných kombinací. Nejsou jen záležitostí estetiky, ale zásadně ovlivňují spotřebitelské chování. Pohled na barevné obaly na nás působí v emocionální rovině a tedy na nevědomé úrovni. Neznamená to, že automaticky nakupujeme iracionálně, ale výběrem vhodných barev dokážou produkty zaujmout náležitou cílovou skupinu, pro kterou je výrobek určen.
Vliv barev během nákupu
Na zákazníky působí barvy pozitivním způsobem. Přitažlivé barvy, jako červená, oranžová a žlutá, dokážou spolehlivě upoutat naši pozornost a jsou pro nás lákavé. Vzbuzují intenzivnější pocity, mohou vyvolat touhu vlastnit daný výrobek a podněcují naše jednání. Dokáží nepřímo motivovat k nákupům a vizuálně získávají náš zájem silněji než tlumené barvy.
Barvy působí pozitivně i prostřednictvím různých emočních asociací. Červená se spojuje s vášní a energií, na druhé straně modrá vyzařuje spíše uklidnění. Správná kombinace barev dokáže u zákazníka výrazně ovlivnit jeho emoce, vnímání i rozhodování při nákupech.
Barvy a obaly produktů podle cílové skupiny
Obchodníci mají zpravidla jasno v tom, jakou kategorii spotřebitelů chtějí oslovit a motivovat k nákupu. S tímto vědomím vytvářejí i vnější design – obal produktů. Například výrobky pro ženy a mladé dívky jsou často oděny do romantické růžové barvy. Černá a žlutá barva spíše osloví příslušníky silnějšího pohlaví. Zelená je lákadlem pro ekologicky smýšlející spotřebitele a všechny, kteří hledají eco, bio, přírodní a zdraví prospěšné produkty. Mladší generaci spíše zlákají odvážné a výraznější barevné kombinace, například odstíny fialové, a senioři zase pravděpodobně upřednostní modrou a produkty s většími, zvýrazněnými nápisy. Na děti se snaží prodejci zapůsobit přímočarou hravostí, veselými pestrobarevnými obaly, ilustracemi a oblíbenými pohádkovými postavičkami.
Vizuální identita a charakter značky
Na pultech prodejen dnes naleznete nepřeberné množství produktů různých značek. Přemýšleli jste někdy o tom, co vás jako zákazníka vede k tomu, že si mezi podobnými výrobky vyberete jeden konkrétní? Psychologové se shodují, že rozhodující je první dojem, který vytváří obal produktu. Ten slouží jako impuls pro zákazníka k neuváženému nákupu. Než byste zvážili poměr cena/kvalita, původ, výživové hodnoty a další parametry, dáte na první dojem z obalu.
Které barvy obalů jsou tedy nejatraktivnější a nejprodávanější? Volba by měla záviset na tom, co chcete prodat a jakou cílovou skupinu plánujete oslovit. V případě potravin a nápojů velmi dobře prodává červená, kterou používá například Coca-Cola. Oblíbená je také kombinace žluté a oranžové, která působí méně agresivně a optimističtěji. Vidět ji můžete v logách rychlých občerstvení.
Kromě toho, že barvy vyvolávají impulzivní nákupní chování, mají v marketingu zásadní funkci – jsou součástí vizuální identity značky a přispívají k jejímu rychlému rozpoznání v prodejně a odlišení od konkurence.
Základní pravidla ekonomického nakupování
Průměrná rodina utratí měsíčně na nákup potravin přibližně 1/5 svého rozpočtu. Další statistika říká, že jeden Slovák vyhodí každý měsíc potraviny za 12,50 eur. Pokud jste doma čtyři, putuje do koše téměř 50 eur měsíčně. Dobrou zprávou je, že ekonomické nakupování potravin je snadné, pokud si jej správně naplánujete. Vyhnete se tak impulzivním nákupům a domů si přinesete jen to, co opravdu potřebujete.
Stanovte si rozpočet
Každý měsíc si předem vyhraďte částku, kterou utratíte za potraviny. Následně ji vydělte počtem nákupů, které každý měsíc uskutečníte. Pokud například plánujete v obchodě s potravinami utratit 400 eur a nakupujete 1krát týdně, na jeden nákup můžete utratit maximálně 100 eur.
Sestavte si jídelníček
Sestavte si plán vaření na celý týden, zkontrolujte domácí zásoby potravin a nakupte jen to, co vám chybí. Nebudete tak muset každý den přemýšlet, co připravíte na večeři ani odbíhat do obchodu, protože by vám nějaká drobnost z receptu chyběla.
Vytvořte si nákupní seznam
Předem připravený nákupní seznam je nejlepší prevencí proti impulzivním nákupům. Budete-li se ho striktně držet, ušetříte peníze i čas a vyhnete se plýtvání potravinami. Budete tak nakupovat nejen ekonomicky, ale také ekologicky.
Hlavní výhody nákupních seznamů:
- lepší plánování a organizování,
- své peníze máte pod kontrolou,
- eliminace impulzivního nakupování,
- minimální plýtvání potravinami,
- časová úspora,
- finanční úspora.
Nenakupujte s prázdným žaludkem
Hlad je dalším silným spouštěčem impulzivního nakupování. Pokud se do obchodu vypravíte s prázdným žaludkem, ve vašem košíku zaručeně skončí i potraviny, které nebudete mít na nákupním seznamu. Většinou se jedná o drobné sladkosti a pochutiny, které dokážou rychle zvednout hladiny cukru a zasytit třeba i cestou domů.
Využívejte věrnostní karty a kupóny s rozumem
Většina prodejců nabízí věrnostní programy, kterými se snaží motivovat zákazníky k dalším nákupům. Přestože obchodním domům jde primárně o zvýšení prodeje, pokud budete slevy využívat moudře, získáte peníze zdarma. Má to však jeden háček. Speciální slevy ve věrnostních aplikacích a na kuponech vás mohou zlákat k impulzivnímu nákupu toho, co nepotřebujete. Zapamatujte si proto: Na slevě ušetříte pouze v případě, že byste si produkt koupili tak jako tak (pokud jej máte na svém nákupním seznamu).
Jak psát nákupní seznam
- Průběžně: Když zjistíte, že vám chybí v domácnosti nějaká potravina, ihned ji zapište do svého nákupního seznamu. Pak už jen doplníte položky podle plánu vaření.
- Systematicky: Roztřiďte si položky podle obchodů nebo podle jednotlivých oddělení v supermarketu, např. ovoce, zelenina, maso, mléčné výrobky a pod. Zkrátíte tak čas strávený v obchodě a snížíte riziko nepromyšleného nakupování.
- Společně: Sestavte nebo alespoň konzultujte nákupní seznam s ostatními členy rodiny. Vyhnete se tak dodatečnému dokupování drobností, o kterých nevíte, že v domácnosti chybí.
Náš tip: Do tvorby nákupního seznamu zapojte i děti. Umožněte jim vytvořit si vlastní nákupní seznam s ilustracemi jednotlivých položek nebo s nalepenými obrázky. Kromě toho, že se nudné plánování nákupu změní na zábavnou hru, u svých ratolestí tím budujete finanční gramotnost.
- Na papír / do mobilu: Zatímco někteří lidé dávají přednost papíru v ruce, jiní nedají dopustit na aplikace v mobilech. Vyberte si způsob, který je pro vás přijatelnější.
Nákupní seznamy na papíře vs. v mobilu
Zatímco starý dobrý způsob tužka - papír nevyžaduje žádné technické dovednosti, které mohou chybět zejména starší generaci, nákupním aplikacím v mobilech nelze upřít několik výhod:
- nákupní seznam v mobilu si upravíte/doplníte kdekoli a kdykoli, protože mobil máte vždy u sebe,
- je malá pravděpodobnost, že si nákupní seznam zapomenete doma nebo ho ztratíte,
- psaní do mobilu je šetrnější k životnímu prostředí, protože nevytváříte papírový odpad,
- nákupní seznam můžete sdílet s ostatními členy domácnosti,
- aplikace umožňují systematické třídění položek podle obchodů/oddělení,
- nákupní seznam lze snadněji přepsat/upravit.
Tipy na aplikace pro sestavení nákupních seznamů
Nemůžeme opomenout ani nabídku aplikací pro sestavování nákupních seznamů, která je poměrně rozsáhlá. Většina z nich poskytuje analogické funkce, jako sestavování více nákupních seznamů, jejich sdílení mezi zařízeními, přidávání potravin do seznamu z nabídky/databáze, jejich třídění, odškrtávání a atd.
Bring
- pro OS Android i iOS
- možnost sdílení seznamů
- vytváření více nákupních seznamů
- přidávání položek do seznamu z nabídky
- prostor pro zadání typu/množství potravin
- recepty s možností generování nákupních seznamů
- anglické prostředí
Listonic
- pro OS Android i iOS
- možnost vytvářet více nákupních seznamů
- sdílení seznamů mezi zařízeními
- řazení položek v seznamu do kategorií
- nabízené návrhy položek
- možnost přidávání fotografií k položkám
- kontrola výdajů
- slovenské prostředí
Nákupní seznam
- pro OS Android i iOS
- jednoduchá aplikace vhodná i pro technicky méně zdatné uživatele
- rychlé vytváření nákupních seznamů
- možnost vytvořit více seznamů
- odškrtávání položek ze seznamu
- možnost sdílení seznamů
- slovenské prostředí
Tip na tištěný nákupní seznam
Nákupní seznam nemusí mít nutně klasickou psanou podobu nebo podobu mobilní aplikace. Můžete si například vytvořit malou nákupní šablonu, kterou si vytisknete na malé kartičky. Následně si můžete přehledně zapisovat jednotlivé nákupní položky, klidně i podle různých kategorií. Fantazii se v tomto případě meze nekladou.