Tvorba letáku, který zaujme, vyžaduje kromě participace kvalitního grafika i spoluúčast spolehlivého copywritera či korektora. Samozřejmě, toto tvrzení neplatí, jestliže se zmíněné činnosti chytí dostatečně všestranná osoba. Tak či onak, při vytváření letáku by se nemělo zapomínat na určité zásady.
Standardním úkolem reklamního či propagačního materiálu je zaujmout potenciální skupinu lidí za účelem profitu všemožného druhu. Nicméně, vytvořit leták, který skutečně splní takovou funkci, není jen záležitostí lusknutí prstů. Právě proto jsme se rozhodli, že vám přiblížíme naše doporučení na realizaci letáku, který splňuje všechny předpoklady k zaujetí širokého publika.
10 tipů na vytvoření letáku, který zaujme
Naše tipy na vytvoření poutavého letáku se skládají nejen z grafických, ale i copywritingových doporučení. Důvod této skutečnosti jsme nastínili již v samotném úvodu článku. Toto je našich 10 tipů na vytvoření letáku, který zaujme.
1. Zaměřte se na cílovou skupinu
Každá úspěšná společnost či firma by měla znát svou cílovou skupinu. Na základě tohoto vědomí může totiž snadno přizpůsobovat způsob komunikace potenciálnímu publiku, což se dá aplikovat i na tvorbu letáků. Než se tedy pustíte do vytváření poutavého letáku, měli byste vědět, komu bude vůbec adresován. Na základě toho následně zvolíte požadovaný způsob komunikace a vyjadřování.
2. Pracujte s relevantními informacemi
Kdo? Co? Kde? Kdy? Jak? Proč? Zodpovězením těchto otázek můžete předejít všem případným nejasnostem ze strany potenciálního publika. Samozřejmě, uvedení podobných informací není nutné u všech typů reklamních letáků. Představte si však, že chcete zviditelnit jakousi událost a zapomenete na některé z tak nezbytných specifikací, čímž tvorba vašeho letáku úplně ztratí smysl. Proto si vždy před vytvářením letáku položte otázku, zda potenciální publikum potřebuje znát odpovědi na výše uvedené otázky.
3. Použijte poutavý obsah
Podle dřívějšího výzkumu společnosti Microsoft Corp. trvá průměrná pozornost člověka přibližně 8 sekund. Ve své podstatě nemáte tedy ani 10 sekund na to, abyste dokázali zaujmout vaši cílovou skupinu. Vzhledem k této skutečnosti musíte při tvorbě letáků pracovat s poutavým obsahem, který zahrnuje nejen zajímavé obrázky, ale i chytlavý nadpis a text.
Rada odborníka: Naši grafici radí, abyste při vytváření letáků upřednostňovali práci s jedním poutavým obrázkem před prací s více obrázky. Při nadpisech se zase zaměřte na vaši přímou nabídku, otázky, slevy a vyvolání zájmu publika o interakci.
Otázka, resp. nabídka, představuje jeden z možných způsobů směrování nadpisu v případě tvorby letáků.
4. Vyberte čitelný font
Výběr správného fontu bývá častým kamenem úrazu mnohých reklamních a propagačních materiálů. Mnozí grafici si totiž myslí, že psaným či okrasným fontem dokáží snadněji zaujmout cílovou skupinu. Nicméně to neplatí vždy. V současnosti je nejtrendovější čistá grafika, a proto byste měli podobné fonty volit s opatrností. Nikomu se totiž nebude chtít vykrucovat krk nad vaším letákem.
Rada odborníka: Naši grafici vám na základě dlouholetých zkušeností doporučují, abyste nepoužívali při tvorbě letáku více než 2 fonty. V opačném případě může být výsledný design příliš chaotický.
5. Nezapomeňte na logo a kontaktní údaje
Předpokládáme, že jste investovali hodně času, případně nemalé finanční prostředky, k vytvoření úspěšného loga vaší společnosti. V tom případě by bylo tedy určitě na škodu, kdybyste se hlavním ukazatelem vaší značky veřejně neprezentovali. Prezentace loga je totiž ideálním způsobem, jak dostávat vaši společnost do povědomí široké veřejnosti z dlouhodobého hlediska. Samozřejmě, při zakomponování loga, které by mohlo být například v horní části letáku, nezapomínejte ani na kontaktní údaje. Ty můžete pro změnu umístit do spodní části propagačního materiálu.
Kontaktní údaje společnosti můžete umístit do spodní části letáku.
6. Pamatujte, že méně je někdy více
V tomto tipu navážeme na jedno z našich předešlých tvrzení. Konkrétně na to, že v současnosti je nejtrendovější čistá grafika. V souvislosti s touto skutečností byste měli při vytváření letáku akceptovat, že méně je někdy více. Koneckonců, podobnou myšlenku jsme vyslovili i při používání obrázků a fontů. Nesnažte se tedy váš leták zahltit nepotřebným obsahem, ale zaměřte se na klíčové, zajímavé a poutavé informace a obrázky.
7. Nezanedbejte logické uspořádání
V předešlých řádcích jsme naznačili, že zatímco logo společnosti by mohlo být při tvorbě letáku umístěno v jeho horní části, kontaktní údaje zase v té spodní. U konečných úprav vašeho letáku však nezapomínejte ani na další logické uspořádání a respektuje zásadu čtení textu. Ve škole jsme se přece učili číst zleva doprava a shora dolů. Z toho důvodu se pokuste nadpis či klíčovou informaci umístit vždy systematicky před další text.
8. Klaďte důraz na bezchybnou gramatiku
Představte si, že vytvoříte dokonalý a poutavý grafický návrh pro reklamní leták, ale zároveň ho znehodnotíte do očí bijící gramatickou chybou. Někdo si možná řekne, že je to jen malá chybička krásy. Nicméně, znalost rodného jazyka je do jisté míry vizitkou vaší společnosti či projektu. Chybnou gramatikou můžete zničit těžce vybudované zázemí a renomé značky. Navíc takové "chybičky na kráse" mohou odstrašit vaši cílovou skupinu. Pokud se tedy ani vy, ani váš grafik nezaručuje za svou gramatiku, svěřte texty k letáku do rukou spolehlivých copywriterů či korektorů.
Letáky nabízejí nespočet možností a způsobů, jak si pohrát s grafickým návrhem.
9. Vytěžte z možností persuázie
Gramaticky správný text bez přidané hodnoty a schopnosti zaujmout či přesvědčit cílovou skupinu je v případě vytváření letáků nevyužitelným. Při tvorbě nadpisů a textů byste měli vytěžit co nejvíce z nabízených možností persuázie, resp. přesvědčování. Výborným způsobem, jak zaujmout či přesvědčit potenciální publikum je asociování textů s příjemnými činnostmi, roztomilými objekty, veřejným děním nebo aktualitami.
10. Vyzývejte publikum k reakci
Po zhlédnutí poutavého letáku by měla mít každá jedna oslovená osoba chuť reagovat. Právě z toho důvodu byste jí měli dát tuto možnost. Ptáte se jak? No přece uvedením vašich kontaktních údajů. Pokud jde o leták určený do online prostředí, můžete vyzývat publikum k reakcím například prostřednictvím komentování či navštěvování určité stránky. Každopádně, aplikováním této rady lze velmi rychle spustit požadovanou reakci cílové skupiny.
Za jednu z forem letáků lze označit také dárkové poukazy či vouchery.
Poradili jsme vám?
V případě, že se při tvorbě letáku inspirujete našimi doporučeními, uděláte velký krok k tomu, aby byl váš výsledek skutečně zajímavý a efektivní. Nicméně, existuje mnoho dalších vychytávek, kterými můžete přispět k dokonalosti vašeho letáku. Pokud byste se o nich chtěli dozvědět více, bez ostychu nás kontaktutje a rádi s vámi dané téma prokonzultujeme.
Mimochodem, který tip na vytvoření poutavého letáku považujete za nejúčinnější?
Zdroje obrázků: vlastní zpracování